call my faq my feedback my sitemap my

Kerja Sosial Perubatan

Pengenalan

Perkhidmatan Kerja Sosial Perubatan pada asalnya adalah perkhidmatan kebajikan yang telah diperkenalkan di hospital-hospital di Malaysia pada tahun 1952. Pada peringkat awal, perkhidmatan yang diberikan lebih berupa bantuan kewangan kepada pesakit yang memerlukan, justeru itu nama jawatan ini dikenali sebagai ‘Lady Almoner’. Sehingga tahun 1991 terdapat hanya 8 orang Pegawai Kebajikan Perubatan yang bertugas di Hospital Besar Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh, Melaka, Johor Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching. Selari dengan perkembangan skop perkhidmatan, nama jawatan Pegawai Kebajikan Perubatan telah ditukar kepada Pegawai Kerja Sosial Perubatan mengikut surat kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam bil. JPA (S) 253/2/13 klt.85 (16) bertarikh 13 November 2002.

Hospital Kuala Lumpur merupakan perintis kepada kewujudan perkhidmatan ini, ia pernah diterajui oleh YBhg. Datuk Hajah Hasnah binti Haji Sulaiman selaku Ketua Jabatan Kerja Sosial Perubatan selama 22 tahun mulai tahun 1994 sehingga persaraan beliau pada 15 Jun 2016. Setelah itu peranan Ketua Jabatan telah diambil alih oleh En. Zulhan bin Ambi mulai 16 Jun 2016 hingga sekarang dengan jumlah anggota seramai 26 orang iaitu 19 Pegawai Kerja Sosial Perubatan dan 3 Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat serta 4 staf sokongan.

Skop perkhidmatan Pegawai Kerja Sosial Perubatan adalah untuk memberikan bantuan psikososial kepada pesakit dan/atau waris. Bantuan psikososial ini melibatkan penilaian biopsikososial yang perlu dijalankan ke atas pesakit dan/atau waris oleh Pegawai Kerja Sosial Perubatan sebelum intervensi terapi sokongan dan bantuan praktik diberikan. Selain peranan hakiki, Jabatan Kerja Sosial Perubatan HKL juga bertanggungjawab sebagai Penyelaras Perkhidmatan Sukarelawan HKL, menguruskan Rumah Perantaraan HKL dan Tabung Kebajikan Perubatan Malaysia cawangan HKL di bawah Persatuan Pegawai Pembangunan Masyarakat (Perubatan) Malaysia.

     

Visi

Memastikan keperluan psikososial pesakit, keluarga dan komuniti dipenuhi bagi mencapai kesihatan yang lebih baik.

Misi

Memberi khidmat psikososial yang cemerlang melalui bantuan praktik dan terapi sokongan.

Objektif

  1. Memberi perkhidmatan psikososial kepada pesakit semasa proses pencegahan,   rawatan dan pemulihan.
  2. Membantu memulihkan kefungsian sosial agar pesakit menjadi produktif, berdikari dan dapat kembali kepada komuniti selaras dengan batas keupayaan mereka.
  3. Meningkatkan keyakinan diri ke arah memperkasakan pesakit melalui khidmat terapi sokongan.

Carta Organisasi

Lampiran A

Perkhidmatan

Perkhidmatan Kerja Sosial Perubatan disediakan untuk pesakit dalam dan pesakit luar yang menerima rawatan di hospital. Perkhidmatan ini merangkumi :

a. Pengurusan Bantuan Praktik

i. Penempatan Institusi

ii. Bantuan Kewangan (peralatan/ ubatan/ rawatan/ am)

iii. Mengesan Waris

b. Pengurusan Bantuan Terapi Sokongan

i. Khidmat Perundingan

ii. Sokongan Emosi

iii. Intervensi Krisis

Bantuan praktik dan terapi sokongan diberikan kepada kes-kes berikut, antaranya:

i. Penderaan dan Pengabaian Kanak-kanak

ii. Ibu Tanpa Nikah

iii. Keganasan Rumahtangga

iv. Jenayah Seksual

v. Pesakit Akut dan Kronik

vi. Orang Kurang Upaya (OKU)

vii. HIV Positif/ AIDS

viii. Ketagihan Dadah/ Alkohol

Piagam Pelanggan

  1. Setiap pelanggan akan mendapat perkhidmatan tanpa mengira kaum, agama, umur, jantina dan taraf sosioekonomi.
  2. Segala maklumat pelanggan yang diperolehi akan dirahsiakan dan hanya boleh diberitahu kepada pihak tertentu mengikut keperluan.
  3. Segala pengurusan permohonan bantuan praktik dan terapi sokongan adalah tertakluk kepada syarat dan peraturan agensi yang berkaitan, sumber sedia ada dan kelayakan pemohon.

Informasi Berkaitan

Waktu Operasi Unit Kerja Sosial Perubatan, SCACC HKL

HARI

PAGI

PETANG

Isnin - Khamis

8.00 pagi – 12.30 petang

2.00 petang – 4.30 petang

Jumaat

8.00 pagi – 11.45 pagi

2.45 petang – 4.30 petang

Sabtu, Ahad dan Hari Kelepasan Am

Tutup

Tutup

HUBUNGI KAMI

Alamat
Hospital Kuala Lumpur
50586 Jalan Pahang
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
No. Tel : 03-26155555 
E-mel : pro.hkl[at]moh.gov.my

Image
WAKTU MELAWAT

Setiap Hari Termasuk Cuti Umum
12.30 tengahari - 2.00 petang
4.30 petang - 6.30 petang

AGENSI
MAKLUMAT UMUM
Hakcipta Terpelihara © 2024 - Hospital Kuala Lumpur.
Paparan terbaik menggunakan pelayar Web Google Chrome / Mozilla Firefox / Microsoft Edge versi terkini dengan resolusi minima 1600px x 900px 
Tarikh Kemaskini: Friday 17 January 2025.