- Pengenalan
- Visi, Misi & Objektif
- Carta Organisasi
- Perkhidmatan
- Jadual Klinik
- Piagam Pelanggan
- Informasi Berkaitan
Pengenalan
Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Kritikal ialah salah satu jabatan terbesar di Hospital Kuala Lumpur. Kami menyediakan perkhidmatan perioperatif dan rawatan rapi untuk pesakit di Lembah Klang dan juga seluruh Malaysia, berfungsi sebagai pusat rujukan negara. Unit rawatan kritikal kami mempunyai 30 buah katil. Kami juga turut memegang tanggungjawab memantau pesakit lain yang memerlukan rawatan sokongan hayat di luar unit rawatan kami. Sebagai sebahagian dari pusat rujukan negara dan juga pusat latihan perubatan, kami terlibat dalam merancang dan meningkatkan polisi membabitkan penanda aras piawai penjagaan kesihatan dan perkhidmatan anestesia bagi seluruh hospital dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia.
Visi
Visi kami ialah untuk menjadi pusat rujukan terbaik anestesia dan rawatan kritikal.
Misi
Misi kami ialah menyediakan perkhidmatan kualiti terbaik bagi anaestesia, rawatan kritikal, pengurusan kesakitan untuk rakyat dan berintegrasi dengan disiplin klinikal lain secara holistik, berperikemanusiaan dan berpusat kepada pesakit dengan menekankan penjagaan maruah.
Objektif dan Fungsi
1. Menyediakan perkhidmatan menyeluruh anestesia dan berintegrasi dengan perkhidmatan disiplin lain dalam hospital.
2. Menggalakkan perkhidmatan yang mementingkan pesakit menerusi penyediaan perkhidmatan klinik anestesia dan rawatan harian.
3. Menyediakan perkhidmatan kawalan kesakitan berkesan dan selamat untuk pesakit yang melalui pembedahan.
4. Melakukan penambahbaikan secara berterusan untuk keselamatan dan kesejahteraan pesakit.
5. Menjadi pusat kecemerlangan bagi program subkepakaran terutama dalam bidang rawatan rapi, kawalan kesakitan, anestesia setempat dan neuroanestesia.
6. Menyumbang program latihan sarjana bagi universiti tempatan dan juga luar negara.
7. Membantu universiti tempatan dalam program anestesiologi buat pelajar perubatan.
8. Menjadi pusat latihan terulung dalam program pos basik kejururawatan.
9. Menjadi pusat latihan formal bagi jururawat anestesia dalam bidang rawatan perioperatif dan untuk pelajar perubatan.
10. Menjadi pusat koordinasi bagi Audit Kebangsaan Rawatan Kritikal Dewasa.
11. Melakukan kajian perubatan dalam negara dan juga luar negara.
Carta Organisasi
Perkhidmatan
Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Kritikal menyediakan ruang lingkup perkhidmatan yang luas untuk membantu prosedur penting pelbagai disiplin klinikal di Hospital Kuala Lumpur. Skop perkhidmatan kami termasuk:
1. PERKHIDMATAN DEWAN BEDAH
1.1. Perkhidmatan anestesia untuk pembedahan elektif dan kecemasan bagi semua jenis pembedahan.
1.2. Perkhidmatan anestesia untuk pelbagai prosedur luar dewan bedah seperti CT scan, MRI, radiologi intervensi, radioterapi, laser, endoskopi dan lain-lain.
1.3. Perkhidmatan anestesia untuk pembedahan rawatan harian dan pembedahan kemasukan hari yang sama.
2. KLINIK ANESTESIA
2.1. Klinik Anestesia untuk menyaring dan menguruskan pesakit yang bakal melalui pembedahan atau prosedur tertentu.
2.2. Klinik Alergi Anestesia untuk menyaring dan membuat diagnosis pesakit yang berkemungkinan mempunyai alahan kepada ubatan bius atau ubatan berkaitan pembedahan.
2.3. Klinik Pengurusan Kesakitan Kronik untuk mengurus dan merawat pesakit yang mempunyai kesakitan kronik.
3. UNIT PENGURUSAN KESAKITAN AKUT
Khidmat pengurusan kesakitan akut boleh didapati 24 jam sehari serta diuruskan oleh pakar dan doktor Anestesiologi. Kunjungan wad dilakukan dua kali sehari oleh pasukan pegawai perubatan dan jururawat.
3.1. Perkhidmatan pengurusan kesakitan akut menguruskan pesakit yang baru menjalani pembedahan.
3.2. Perkhidmatan pengurusan kesakitan bagi kes bukan pembedahan yang dirujuk, contohnya kes trauma.
3.3. Perkhimatan pengurusan sakit kanser bagi pesakit kanser yang belum dirujuk kepada unit onkologi atau paliatif.
4. UNIT RAWATAN KRITIKAL
Unit Rawatan Kritikal HKL terletak di aras 3 bangunan utama dengan kemudahan 30 katil. Unit ini menerima lebih dari 1000 kemasukan setahun dengan purata tempoh tinggal di wad 5 hari.
4.1. Mengurus dan merawat pesakit kritikal di Unit Rawatan Kritikal Am.
4.2. Membantu mengurus pesakit kritikal di unit rawatan rapi lain seperti di Unit Rawatan Jantung, Unit Rehabilitasi Jantung, Unit Rawatan Kritikal Institut Nefrologi dan Urologi, Unit Rawatan Kritikal Institut Kajisaraf dan Wad Rawatan Pergantungan Tinggi.
4.3. Membantu menguruskan pesakit kritikal yang dirawat di wad sementara menunggu kemasukan ke Unit Rawatan Kritikal Am dan pesakit kritikal yang tak memenuhi kriteria kemasukan.
5. UNIT SOKONGAN
Unit sokongan berperanan menyedia dan menyelia peralatan rawatan kritikal dan juga gas perubatan.
5.1. Unit pernafasan dan hemodinamik
5.2. Unit gas perubatan
Jadual Klinik
Klinik Anestesiologi terletak di aras 7, bangunan Kompleks Klinik Pakar dan Rawatan Ambulatori. Konsultasi diberikan oleh pakar dan juga pegawai Perubatan Anestesiologi.
Jadual Klinik Anestesia
Nombor telefon: 03 26155555 sambungan 1133/ 1134
HARI | AM | PM |
Isnin - Selasa | 8.00 am - 1.00 pm | 2.00 pm - 5.00 pm |
Rabu - Khamis | 9.00 am - 1.00 pm | 2.00 pm - 5.00 pm |
Jumaat | 8.00 am - 12.15 pm | 2.45 pm - 5.00 pm |
Jadual Klinik Alergi Anestesia
Nombor telefon: 03 26155555 sambungan 1133/ 1134
DAY | AM | PM |
Isnin | 8.00 am - 1.00 pm | 2.00 pm - 5.00 pm |
Jadual Klinik Pengurusan Kesakitan Kronik
Nombor telefon: 03 26155555 sambungan 1576
DAY | AM | PM |
Selasa | 8.00 am - 1.00 pm | 2.00 pm - 5.00 pm |
Rabu - Khamis | 9.00 am - 1.00 pm | 2.00 pm - 5.00 pm |
Jumaat | 8.00 am - 12.15 pm | 2.45 pm - 5.00 pm |
Piagam Pelanggan
1. Semua pesakit yang memerlukan pembiusan akan dilihat oleh kami dalam masa yang berpatutan
2. Semua pesakit yang bakal melalui pembiusan akan disaring oleh pakar anestesia dan pegawai perubatan anestesia dan diberikan saranan dan rawatan yang diperlukan. Pesakit akan menerima rawatan yang selamat serta kawalan kesakitan yang optimum.
3. Pesakit kritikal yang memerlukan rawatan dan memenuhi kriteria tertentu akan diberikan rawatan kritikal.
4. Keluarga atau penjaga pesakit akan dihubungi dan diberitahu tentang keadaan pesakit